Kerst

19 december – 26 december

In het begin van de avond landt ons vliegtuig van Manado (Tiger Airways) op de LCCT terminal in Kuala Lumpur. Dit is niet de eerste keer voor ons op dit vliegveld, of dat we deze stad bezoeken. Geen probleem dus met de weg vinden. De douane in Maleisie zijn we zo door, geen formulieren, geen vragen, geen visas. We krijgen direct een stempel waarmee we 90 dagen in dit land mogen verblijven. We nemen de bus naar de stad, want ook dit vliegveld ligt weer een eindje buiten de stad. In KL moeten we nog een klein stukje met de LRT, een soort metro, om bij ons hostel in China Town uit te komen. Hostel Suzie blijkt een prima, schoon hostel met hele vriendelijke mensen. We blijven echt maar een nachtje in KL omdat we eerst Melaka, een stadje ten zuiden van KL, gaan bezoeken. Susan kruipt gelijk in bed, ze is niet helemaal lekker. Het Aziaatische eten moet weer opnieuw geaccepteerd worden door het lichaam lijkt het. Niek verkent ondertussen China Town om een hapje eten te zoeken. De foodcourts zijn in dit land de plek om te eten en zonder problemen scoort hij een bordje noodles.

We hebben vast al eens vaker geschreven over dat wij niet van ver vooruit plannen houden. Simpelweg omdat je onderweg vaak leuke dingen tegenkomt en van mensen hoort wat echt gaaf is. In Maleisie komen we er achter dat het regenseizoen hier een wat grotere omvang heeft dan gedacht. De mooiste bestemmingen en de eilanden, die vooral aan de oostkust liggen, zijn dan ook gesloten. Een rondje door Maleisie, het oorspronkelijke plan, gaat dus niet door. Het plan is nu om naar Melaka te reizen en dan langs de westkust richting Thailand te gaan.

De volgende dag nemen we de bus naar Melaka. De bussen in Maleisie zijn prima, schoon, lux en zelfs goedkoop. Helaas willen ze maar wat graag showen dat de airco goed werkt. Deze staat meestal maximaal zodat je in de bus een broek en trui aan moet, terwijl het buiten boven de 30 graden is. In de bus opweg naar Melaka vallen de vele palmbomen weer op. Deze hebben we ook al vanuit het vliegtuig gezien. Grote delen van Maleisie lijken alleen nog te bestaan uit palmboom plantages voor de palmolie productie. Vermoedelijk is dit ten koste gegaan van het tropisch regenwoud.

Vroeg in de middag arriveren we in Melaka. Natuurlijk ligt de terminal weer buiten de stad. Maar het ov hier in Maleisie is echt goed en zonder problemen vinden we de bus naar de stad. Wederom verblijven we weer in China Town. We vinden een leuk hostel waar we de komende dagen verblijven. De volgende dag zijn de rollen omgedraaid en is Niek niet helemaal lekker. Tja, was het Indische eten van de vorige avond te heftig? Susan verkent Melaka alvast. Melaka is een kleine stad in het zuiden van Maleisie met een rijk koloniaal verleden. De Nederlanders en de Engelsen hebben hier flink wat sporen nagelaten. Het oranje stadhuys en de oranje christelijke kerk zijn van deze tijd. De Nederlanders hebben het stadhuys en de kerk gebouwd van witte stenen. De witte kleur was alleen niet te onderhouden en de Engelsen hebben het dus uiteindelijk oranje geverfd. Melaka ligt vlak aan zee en heeft een haventje. Tegenwoordig wordt deze haven vooral bevaren door de ferry naar Sumatra, maar de VOC is hier ook geweest. Een replica van een schip uit vroeger tijden ligt nu in de stad als museum. Melaka is ook bekend om haar, zoete, lekkernijen. Melaka Gula, een grote bonk puur suiker met een stroopsmaak, is de beroemdste. Dit moeten we natuurlijk ook proberen Oef, de tandarts gaat hier niet blij mee zijn.

‘s-Avonds gaan we weer samen op pad. Melaka kent in het weekend een night market in Chinatown. Deze night market is erg populair bij de Singapore chineezen en inwoners uit KL die een weekendje weg zijn. De markt is grote mengelijk van kramen waar ze de meest uiteenlopende zooi verkopen, afgewisseld met kramen waar ze vooral chinese snacks verkopen. We struinen de avond over de markt en eten een hapje.

Zondag reizen we weer verder, we gaan terug naar KL om de kerst hier door te brengen. De kerst is voor ons toch een vreemde tijd. Je bent gewend dat het koud, fris en of nat is. Dat de dagen kort zijn en heel het land bezig is met kerst. We zien op de sociale media de berichtjes uit Nederland voorbij komen van mensen die vakantie krijgen, kerstbomen die opgetuigd worden of aan het kerstshoppen zijn. Vreemd, want hier is het dertig graden. Hier en daar zie je wat kerstversiering, maar dat is vooral in de shopping malls en in de hotels. Kerst is natuurlijk een feest dat in een moslimland nauwelijks aandacht krijgt. Ook voor de Chinezen lijkt het geen feest te zijn.

De middag komen we in KL aan en verblijven weer in hetzelfde hostel. Nadat we de tassen in het hostel hebben neergelegd, gaan we snel nog even de stad in. We nemen de metro naar de bekende Petronas Towers (twin towers). De towers hebben we al eens eerder bekeken dus we spenderen hier niet veel tijd aan. Onder de towers in een grote shopping mall. Kerstshoppen blijkt hier wel te bestaan. Of het nu shoppen voor de kerst is weten we niet, maar elke mall heeft de kerst aangegrepen om de boel flink aan te kleden. Als je van winkelen houdt is KL een waar paradijs. De ene mall is nog groter dan de andere. Je kunt er alles vinden van luxe tot lokale producten. Bijna alle malls hebben een soort centraal plein. Deze pleinen zijn helemaal ingericht voor de kerst, met de meest fantastisch aankleding. Regelmatig vindt er een show van het een of ander plaats. Buiten voor de mall bij de towers staat een arreslee. Ziet er toch vreemd uit om bij dertig graden naar soort sneeuw taferelen te kijken. Wij moeten ons kerst gevoel dit jaar dus in de malls opdoen. De middag slenteren we door de stad en doen verder niet veel.

24 december, de dag voor kerst. Een echt kerstgevoel hebben we nog niet. Zoals je hebt kunnen lezen is er maar een plek waar je dit gevoel op kan doen en dat zijn de malls. We gaan vandaag dus een dagje malls in. Eingelijk heeft dit een andere reden. We zijn opzoek naar een sport camera voor o.a. het snorkelen en duiken. KL lijkt de aangewezen plek om deze camera te kopen. We zien die dag heel wat camera’s maar het model dat wij willen hebben blijkt pas vanaf half januari leverbaar. In Singapore is die wel te krijgen maar daar komen we pas op de weg naar Nederland.

Buiten dat je in de malls kunt shoppen vind je hier nog meer. Eigenlijk elke mall heeft meer dan genoeg goede mogelijkheden om te eten maar hierover later meer in het stukje over het eten. Verder zie je in de grote malls ook allerlei entertainement. Van videogames, bioscopen, bowlingbanen met 40+ banen tot karaokes met meer dan 40 cabines. Dit is nog niet alles, in de Times Square mall vind je zelfs een pretpark. Geen kleintje, maar een met een achtbaan, met loopings en kurketrekkers. Je staat wel even te kijken als je op de vijfde verdieping opeens een achtbaan boven je hoort en ziet razen.

Kerstavond, in Nederland loopt iedereen nu waarschijnlijk te stressen voor de laatste boodschappen en staat in te lange rijen voor de kassa bij de appie. Wij zitten in China Town en merken maar weinig van de kerst. Ons kerstdiner is dit jaar Chinees Fondue en drinken daarna nog gezellig een drankje. Ook de kerstdagen zelf blijven we in KL we zien allerlei plekjes in de stad. Gaan naar de bios en zien een slecht film van Jackie Chan. We vinden een plekje waar vooral jongere locals vertoeven en roken hier een waterpijpje net als de locas.

Hebben wij nu een kerstgevoel? Nee, maar dat maakt ook niet uit. Kerst wordt hier nauwelijks gevierd en wij passen ons aan. We hebben leuke eerste week in Maleisie gehad. Op naar het nieuwe jaar.