We love waterfalls

15 november – 21 november

Na vijf weken rondreizen met de bus, kregen we toch wel de behoefte om zelf weer rond te rijden. Wat ga je dan doen, nou wat verhuurbedrijven opzoeken op internet en kijken wat er beschikbaar is en wat de kosten zijn voor een campertje voor vier dagen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Alle verhuurbedrijven hanteren een minimum huurperiode van een week of zelfs twee weken. Daar hebben we niks aan. Dan maar eens bellen met het reisbureau waar we ons busticket hebben geregeld, misschien kunnen zij iets betekenen. Jahoor, raak! Via X-Base kregen we de mogelijkheid om voor vier dagen een camper te huren tegen een nette prijs en zonder extra kosten achteraf. Dat is mooi, hebben we voor de laatste week toch nog een campertje om de omgeving rond Darwin te gaan verkennen. Maar eerst hebben we nog een paar dagen Mission Beach/Bingil Bay en Cairns voor de boeg voordat we de van in Darwin gaan ophalen.

In Cairns zijn we op het vliegtuig gestapt naar Darwin. Een stad, met een tropisch klimaat, in het noorden van Australie die vernoemd is naar Charles Darwin, wereldreiziger en de ontdekker van de evolutietheorie. Iedereen die wel eens naar een tropische bestemming gereisd heeft, weet wel hoe het aanvoelt als je het vliegtuig verlaat. Je voelt lettelijk de warmte op je neer dalen. Je kleding, die koud en droog is van de vliegtuig airco, voelt binnen no-time aan alsof deze uit een droger komt. Darwin is de enige stad in Australie die een tweede wereldoorlog geschiedenis kent en zelfs gebombardeerd is geweest door de Japanners. Tegenwoordig is hier in de stad nauwelijks nog iets van te zien omdat in de jaren zeventig de stad bijna helemaal weggeblazen is geweest door een cycloon. De stad is helemaal herbouwd tot de moderne stad van tegenwoordig.

In de regio ligt het bekende Kakadu NP en het minder bekende Litchfield NP. Beide parken staan bol van de mooie plekjes en ruige natuur en hebben hele gebieden waar je alleen met een 4×4 kunt komen. Wij gaan met onze camper eens uitzoeken of de uitspraak van de locals “Litchfield-do, Kaka-don’t” klopt. We besluiten eerst naar Litchfield te rijden, dat is dichter bij Darwin, dus goed om te starten. Ondanks dat het niet heel ver van de stad af ligt, is het toch zo’n twee uur rijden voordat we er zijn. Onderweg stoppen we nog bij een goot meer om te lunchen. Helaas kunnen we geen verfrissende duik nemen in het meer, want er komen zoutwater krokodillen voor in dit gebied. Oppassen dus. Crocs komen we gelukkig hier niet tegen, maar we hebben wel last van vliegen en ander vliegvolk. Er irritant als je iets probeert te eten. Snel weer de auto in.

In Batchelor, het laatste dorpje voor Litchfield NP, stoppen we om wat meer info over het park te krijgen. Gewapend met een stapel boekjes en wat kaarten van het gebied, gaan we opzoek naar een camping voor de nacht. We kunnen een op een holliday park aan de rand van het park gaan staan of we zoeken een campground in het park op. Mooi dat de Engelse taal een onderscheidt maakt tussen deze twee plaatsen waar je je kamp kan opslaan. Een holliday park heeft eingelijk weinig met kamperen te maken. Het voorziet in alle luxe en is prima te vergelijken met de meeste Europese campings. Een campgrond is precies wat je van het woord campground mag verwachten. Een plek om te overnachten zonder veel faciliteiten en zonder annimatie programma’s. Een campgrond kun je prima vergelijken met de Staatsbosbeheer campings of campings uit het groene boekje. Wij kiezen er natuurlijk voor om de holliday parken te laten voor wat ze zijn en een campground in Litchfield te zoeken. Een klein uurtje later zijn we aan de andere kant van het park bij de Wangi Falls, een mooie campground met, niet onbelangrijk, een groot meer waar twee watervallen in uitkomen en waar je, veilig zonder krokodillen, in kunt zwemmen.

We zoeken een mooi plekje voor ons droomhuisje op vier wielen en trekken de zwemkleding aan om lekker een duik te gaan nemen. Ja, met dit warme vochtige weer wil je eigenlijk niets anders doen dan zwemmen, zwemmen en zwemmen. Op weg naar de waterval komen we bordjes tegen die waarschuwen dat er zowel zoet- als zoutwater krokodillen voorkomen in het gebied. Andere bordjes melden dat het gebied actief krokodil vrij gehouden wordt. We wagen het er maar op en nemen een duik. De falls bestaan uit twee watervallen. Een grote die in de grote waterval pool uitkomt, met een diameter van ruim 120m en een kleine waterval die twee meter boven de grote pool in een kleine pool eindigd te grote van een bubbelbad. Niek kan het niet laten en klimt naar de pool om ook daar een bad te nemen.

‘s Nachts koelt het nauwelijks af, het is dus wel even wennen om in slaap te vallen in het campertje. Tja en moet je dan de deuren van de camper open laten met alle gevaarlijke dieren in dit land? De volgende dag starten we de dag met een ochtendbad in hezelfde meer met de watervallen waar we de vorige dag geeindigd zijn. Het loopt al tegen de middag als we verder rijden om een een volgende plek met zwemwater te verkennen. We maken een wandeling door een het bos dat ons naar een prachtig beekje brengt. We volgen het beekje een stukje stroom opwaarts voor de volgende duik. Die middag is het plan om bij de Bully Rockholes te vertoeven. Wanneer we een paar minuten in deze pools liggen begint het weer te veranderen, slecht weer op komst. We vluchten naar onze camper waar we de regen en het onweer afwachten. Jammer, we hebben niet lang kunnen genieten van de pools. Wanneer het droog is, loopt het alweer tegen het einde van de dag. We bezoeken nog vlug de Florence Falls. Wederom prachtige watervallen waar je geweldig kunt zwemmen. Maar we hebben te weinig tijd, het wordt al donker en we gaan op zoek naar een campground voor de nacht. ‘s Avonds genieten we van een van onze klassieke campergerechten en een flesje wijn. De tweede nacht lijkt het minder warm of wat natuurlijk ook kan is dat wij al een beetje wennen aan deze tropische omstandigheden.Na twee dagen Lichtfield hebben we nog niet genoeg van het park gezien. We genieten er ook erg van dat je overal zo prachtig kunt zwemmen. Na dat wij Iguazu in Brazilie/Argentinie bezocht hadden, was Niek even klaar met watervallen maar de liefde voor de waterval blijkt weer helemaal terug te zijn. Wat moet je doen als het ergens goed bevalt, bewoon langer blijven. Het gaat er op onze reis niet om om zoveel mogelijk te zien maar om van de dingen die we zien zoveel mogelijk te genieten. We besluiten Kakadu NP over te slaan en nog twee dagen in Litchfield te blijven.

De derde dag verlaten we het park even om te tanken en een stukje in de omgeving rond te rijden. Aan het einde van de dag snakken we wederom naar zwemwater en rijden terug naar Litchfield. We verblijven nog een nachtje bij de Wangi Falls.

De vierde dag in het park maken we nog een stop bij mega grote termieten hopen (>2m). Deze zie je overal in het gebied. De middag genieten we bij de Florence Falls. Wanneer we ons busje aan het einde van de middag bij de Bully Rockholes op de campground parkeren, betrekt het wederom. Bah, onweer en regen en dus geen duik in de Rockholes. Dat is de tweede keer in een paar dagen. Gelukkig trekt de bui over maar tegen de tijd dat het droog is, is het ook al donker. Geen nood we hebben nog een ochtend in het park. De volgende ochtend starten we de dag met een plos in de Rockholes. Wederom super heder water dus Niek denkt dat hij wel even naar de bodem kan duiken. Ja, dat kan zonder problemen maar als hij bovenkomt blijkt zijn bril op de bodem achter gebleven te zijn. Susan haalt vlug de duikbrillen en met een duik is de bril (gelukkig) weer terug gevonden. De middag rijden we terug naar Darwin om onze van weer in te leveren.

We hebben nog een dagje in Darwin maar nemen niet de moeite om de stad verder te verkennen. Het is weer tijd om de was te doen en wat dingen voor onze reis door Azie te regelen. De volgende dag vliegen we naar Bali. Na 7 weken komt een einde aan onze reis door Australie. We hebben van het land en zeker van de natuur in land genoten, maar nu zijn we echt weer toe aan iets anders. We kijken echt uit naar onze reis door Zuid-Oost Azie.

[travelmap-map first=69 last=90]

[travelmap-list first=68 last=90]

4 thoughts on “We love waterfalls

1. Toch raar om verslagen te lezen van iets dat al lang achter jullie ligt. Het is dan altijd even omschakelen: ze zijn toch al lang weg uit Australië?? Maar… het is niet minder leuk om te lezen hoe goed dat jullie je vermaken en genieten!
    Liefs.

1. Hoi Janny,

Tja, het blog loopt altijd wat achter de feiten aan. Maar we zijm nu bijna helemaal bij. We verwachten een dezer dagen iets van Indonesie online te kunnen zetten.

Liefs Niek en Susan

2. Hoi reizigers

dat wordt als jullie straks terug zijn iedere week naar het Tongelreep zwembad om van de watervalverslaving af te komen.
    Mooie verhalen

groeten

peter en margriet

3. Hoi lieverds,
    Wat heerlijk al dat water en die watervallen, ik snap helemaal dat jullie daar zo van genieten, het is prachtig. Hier zie ik ook genoeg water vallen maar dan in de vorm van regen en sneeuw en daar heb je snel genoeg van.